خرید تلفنی: 4383-784-0918

همه چیز در مورد بلبرینگ ماشین لباسشویی

مهدی صابریمهدی صابری
90 بازدید

 

در داخل ماشین لباسشویی قطعات مخنلفی وجود دارد که هرکدام از آن ها وظیفه ای خاص را بر عهده دارند. بعضی از این قطعات به صورتی هستند که اهمیت آن ها بیشتر از دیگر قطعات است. این اهمیت به علت کارکرد مهم آن و یا ویژه بودن قطعه است. یکی از این قطعات که اهمیت خاصی برای ماشین لباسشویی دارد بلبرینگ نام دارد. بلبرینگ یا یاتاقان جز قطعه هایی است که در صورت بروز ایراد برای آن ماشین لباسشویی دیگر قادر به کارکرد نیست. در واقع اصلی ترین قطعه ای که موجبات انتقال انرژی و کار چرخش را به دیگ ماشین لباسشویی انجام می دهد، بلبرینگ نام دارد. این قطعه ممکن است به دایل مختلف و متنوعی دچار ایراد شود و شما را محبور کند که آن را تعمیر نمایید. ما در این مقاله قصد داریم درمورد بربلینگ به صورت کامل صحبت کنیم.

 

علت بروز ایراد برای بلبرینگ چیست؟

همان طور که عنوان کردیم دلایل متفاوتی وجود دارد که موجب می شود برای بلبرینگ دستگاه مشکل به وجود آید. این مشکلات خود را با نشان هایی اعلام حضور می کنند و به شما خراب شدن بلبرینگ را گزارش می دهند. از نشانه هایی که به  معنی به وجود آمدن ایراد برای بلبرینگ ماشین لباسشویی است صدا های ناهنجار، نچرخیدن دیگ ماشین لباسشویی و نشتی پیدا کردن دستگاه است. در صورت مشاهده چنین مشکلاتی باید به این نکته پی ببرید که مشکل جدی برای دستگاه شما به وجود آمده است. ایراد برای بلبرینگ ماشین لباسشویی علت های زیادی دارد که ما قصد داریم در ادامه به معرفی اصلی ترین دلایل بپردازیم.

خراب شدن بلبرینگ – استفاده بیش از حد و مداوم از ماشین لباسشویی

بلبرینگ قطعه ای است که در صورت استفاده پیاپی فرسوده می شود. استفاده کردن بیش از حد می تواند استفاده بشتر از یک بار در روز باشد و این امر سبب بروز مشکل برای بلبرینگ شود. برای جلوگیری از بروز ایراد برای بلبرینگ ماشین لباسشویی باید یکبار در روز از آن استفاده کنید و به این موضوع عادت کنید که نمی توانید تمام لباس ها را در یک روز بشورید. در صورتی که محبور به استفاده چند باره از ماشین لباسشویی در روز شدید بهتر است بین هر سیکل شست و شو 4 ساعت به دستگاه استراحت دهید تا که از به وجود آمدن ایراد برای بلبرینگ جلوگیری کنید. در صورتی که این فاصله زمانی به بلبرینگ داده شود، بلبرینگ و شفت آن می توانند خنک شوند و علاوه بر این موضوع از نفوذ آب به داخل بلبرینگ و تغییر شکل دادن آن نیز جلوگیری خواهد شد.

خراب شدن بلبرینگ – اضافه بار در داخل مخزن ماشین لباسشویی

هر ماشین لباسشویی که تولید می شود، دارای یک حجم خاص برای شست و شو است که این حجم بر اساس قدرت موتور، حجم داخلی و قدرت بلبرینگ در نظر گرفته شده است. این استارندارد ها را می توانید بر روی دفترجه راهنمایی که همراه ماشین لباسشویی است مطالعه کنید. در صورتی که بیش از حد تعیین شده لباس وارد مخزن ماشین لباسشویی کنید، این اضافه بار فشاری مضاعف را به ماشین لباسشویی وارد می کند. بخش اصلی فشاری که ناشی از اضافه بار به دستگاه وارد می شود، به بلبرینگ اعمال شده و این قطعه است که آن را تحمل می کند.

در مرور زمان و تکرار این قضیه بلبرینگ شروع به فرسودگی می کند. در صورتی که قصد دارید از فرسودگی بلبرینگ جلوگیری کنید بهتر است در هر بار استفاده از ماشین لباسشویی مخزن دستگاه را تا نصف پر کنید و با این کنار هم فشار را از روی بلبرینگ بر میدارید و در کنار آن لباس ها با کیفیت بهتری شسته می شوند.

 

خراب شدن بلبرینگ – شست و شوی البسه بزرگ و سنگین به وسیله ماشین لباسشویی

اگر از هر متخصص ماشین لباسشویی سوال کنید که اصلی ترین علت خراب شدن بلبرینگ ماشین لباسشویی چیست، اکثرا به شستن لباس های سنگین و بزرگ مانند پتو یا رو فرشی به وسیله ماشین لباسشویی اشاره می کنند. در صورتی که این نوع لباس ها را با لباسشویی شست و شو دهید، تمام حجم مخرن ماشین لباسشویی را پر می کنند و علاوه بر گرفتن حجم دستگاه با خیس شدن وزنی بسیار سنگین پیدا می کنند. با بالا رفتن وزن لباس ها، هنوز ماشین لباسشویی باید آن ها را بچرخاند که این اتفاق با کمک بلبرینگ انجام می شود. در واقع در صورتی که این نوع لباس ها را به وسیله ماشین لباسشویی بشورید، فشاری بی اندازه را به بلبرینگ وارد می کنید که سبب ایرادات زیادی برای این قطعه خواهد شد.

خراب شدن بلبرینگ – تراز نبودن دستگاه

در صورتی که ماشین لباسشویی شما در حالت تعادل و تراز قرار نداشته باشد، می تواند سبب وارد شدن فشار به ماشین لباسشویی شود. در صورتی که ماشین لباسشویی تراز نباشد در هنگام شست و شو مخصوصا در هنگامی که لباس ها را می چرخاند تکان های غیر عادی و شدیدی را به دستگاه وارد می کند. این تکان ها به صورتی هستند که در صورت ادامه داشتن و متوالی بودن به بلبرینگ وارد شده و این قطعه را به مرور زمان با مشکل رو به رو خواهند کرد.

خراب شدن بلبرینگ – عدم سرویس سالیانه ماشین لباسشویی

در صورتی که ارزشی برای ماشین لباسشویی خود قائل باشید، باید آن را سالیانه نزد یک متخصص برده و آن را سرویس کنید. این سرویس سبب می شود که ایرادات احتمالی دستگاه گرفته شوند و هر ایراداتی که ممکن است برای دستگاه به وجود آید تشخیص داده شود و رفع گردد. به همین دلیل در صورتی که سرویس سالیانه را انجام ندهید بعضی از قطعات مانند بلبرینگ شروع به فرسایش کرده و همین امر یکی از دلایلی است که منجر به به وجود آمدن ایراد برای این قطعه است.

روش تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی

تا به اینجا دلیل ها و چگونگی تشخیص بلبرینگ آسیب دیده را عنوان نمودیم. در ادامه قصد داریم در مورد روش تعویض این قطعه صحبت نماییم. بلبرینگ قطعه ای بسیار حساس است و به صورت بسیار زیادی نیاز به تخصص برای تعویض آن وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما برای تعمیر بلبرینگ آسیب دیده ماشین لباسشویی خود این است که به یک متخصص مراجعه کرده و تعویض این قطعه را به عهده آن متخصص بسپارید. در هر صورت به هر دلیلی شما اصرار به انجام این کار دارید در ادامه به روش و چگونگی این عمل خواهیم پرداخت.

مرحله های آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض بلبرینگ

ماشین لباسشویی و بلبرینگ آن به صورتی هستند که اگر شما قصد تعویض آن را دارید نیاز به آماده سازی این دستگاه خواهید داشت. در ادامه به مراحلی که برای آماده سازی ماشین لباسشویی باید انجام شود اشاره خواهیم کرد.

 

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض بلبرینگ – مرحله اول

در ابتدا باید ماشین لباسشویی را خاموش کرده و برق ورودی به آن را قطع کنید. این عمل برای این است که از امنیت خود و ماشین لباسشویی اطمینان حاصل فرمایید. این اطمینان از نوعی است که هیچ تهدیدی برای شما و ماشین لباسشویی وجود ندارد.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض بلبرینگ – مرحله دوم

در مرحله دوم باید شروع به باز کردن پیچ هایی کنید که دستگاه را به هم وصل کرده است. باز کردن این پیج ها را از بالای دستگاه شروع کنید و رو به پایین ادامه دهید. در هنگام باز کردن پیچ ها از دستکش ایمنی استفاده کنید تا از دست های خود در مقابل خطر احتمالی مصون بمانید.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض بلبرینگ – مرحله سوم

پس از باز کردن پیچ ها نوبت به جدا کردن پنل ماشین لباسشویی می رسد. جدا نمودن این پنل به صورتی است که باید خود پنل ماشین لباسشویی، جاپودری و ضربه گیر هایی که در قسمت جلو و بالایی دستگاه قرار دارند خارج شوند.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض بلبرینگ – مرحله چهارم

حال نوبت به لاستیک درب ماشین لباسشویی رسیده است. باید این لاستیک را جدا نمایید تا که پس از آن راه برای جدا نمودن تسمه، فنر و دیگر قطعه هایی که مشاهده می کنید را جدا نمایید.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض بلبرینگ – مرحله پنجم

در صورتی که قطعات نام برده را جدا نمایید می توانید لوله های هدایت کننده مواد شوینده و سینی آن را ببنید. این دو قطعه نیز باید خارج شوند. خارج نمودن این دو قسمت توسط یک انبردست صورت می گیرد. باید دقت داشت این قطعات بسیار آسیب پذیر هستند و باید با احتیاط با آن ها برخورد کرد.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض بلبرینگ – مرحله ششم

در صورتی که مراحل را تا به اینجا جلو برده باشید به قطعات داخلی ماشین لباسشویی دسترسی کامل دارید. به همین علت باید تلاش کنید که قطعاتی را مانند المنت، تسمه و پولی را نیز جدا کرده و آن ها را نیز برای رسیدن به بلبرینگ خارج نمایید.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض بلبرینگ – مرحله هفتم

حال نوبت به جدا کردن موتور ماشین لباسشویی رسیده است. برای خارج کردن موتور ماشین لباسشویی نیاز است که در ابتدا سیم ها و سوکت هایی را که به آن موتصل است را خارج کنید. در صورتی که این سوکت ها و سیم ها را جدا کرده باشید، موتور از مدار به طور کامل خارج شده و باید خود موتور را خارج نمایید. این کار را نیز با باز کردن پیچ های متصل به آن به صورت آسانی قابل اجرا است.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض بلبرینگ – مرحله هشتم

در صورتی که موتور دستگاه پیاده شود تنها قطعاتی که برای خارج کردن باقی می ماند، مخزن ماشین لباسشویی و کمک فنر های آن است. برای خارج کردن این دو قطعه نیز با احتیاط زیادی پیچ های مربوطه را باز کنید و آن را خارج نمایید.

توجه!

به علت این که شما تعمیرکار یا متخصص در این امر نیستید، احتمال اینکه دچار سردرگمی در بین کار شوید بالا است. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بهتر است که از دو ترفند جالب استفاده نمایید. ترفند اول این است که از هر قطعه ای که قصد باز کردن آن را دارید عکس تهیه کنید تا در هنگام بستن دستگاه با مشکل مواجه نشوید. ترفند دوم نیز در مورد پیچ های قطعات بوده که باید جدا شوند و با یکدیگر قاطی نشوند.

تعویض بلبرینگ

اگر مراحلی را که برای آماده سازی ماشین لباسشویی برای خارج کردن بلبرینگ بیان شد را گذرانده باشید، الان نوبت به تعویض بلبرینگ رسیده است.  در ادامه سعی می کنیم که این مراحل را به صورت مفصل توضیح دهیم.

 

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی – پیدا کردن بلبرینگ

در ابتدا شما باید سعی کنید که بلبرینگ را پیدا کنید. در اکثر ماشین لباسشویی ها بلبرینگ و کاسه نمد همراه آن در قسمت پشتی دیگ ماشین لباسشویی قرار دارند. معمولا در ماشین لباسشویی از دو بلبرینگ کوچک و بزرگ استفاده می شود. در صورتی که به بلبرینگ دسترسی داشته باشید ابتدا بلبرینگ بزرگ و پس از آن بلبرینگ کوچک را که در زیر آن قرار دارد را می توانید مشاهده نمایید. در صورتی که قصد کردید این بلبرینگ ها را خارج نمایید تنها کافی است که به ضربه زدن به قسمت انتهایی آن ها، سعی در خارج کردن این قطعه از شفت که در آن قرار گرفته است کنید.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی – نصب کاسه نمد

حال که بلبرینگ خراب را  خارج نموده اید، نوبت به این قضیه رسیده است که قطعات سالم را نصب نمایید. برای نصب کردن کاسه نمد و بلبرینگ ها در ابتدا باید آن ها را به خوبی گریس کاری کنید. وقتی که آن ها را به اندازه کافی به گریس آغشته نمودید این قطعات را در شفت مربوطه گذاشته و با ضربه هایی که به آن ها وارد می کنید نصب را کامل کنید.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی – قرار دادن دیگ ماشین لباسشویی

این مرحله، مرحله ای حساس است زیرا در صورتی که کوچکترین ایرادی در سوار کردن دیگ ماشین لباسشویی وجود داشته باشد، نیروی اضافی را به بلبرینگ منتقل کرده و سریعا این قطعه را مجددا فرسوده می سازد. در صورت نیاز سعی کنید از چسب که ضد آب است نیز استفاده نمایید.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی – بستن ماشین لباسشویی

حال مراحلی را که برای باز کردن ماشین لباسشویی گذراندید را به صورت معکوس اجرا کنید.

تعویض بلبرینگ ماشین لباسشویی – بررسی کردن بلبرینگ

در صورتی که ماشین لباسشویی را به صورت کامل سر هم نمودید، باید به بررسی بلبرینگ بپردازید. برای این امر کافی است که ماشین لباسشویی را روشن نمایید و نشانه هایی را که خرابی بلبرینگ را به شما گزارش دادند را بررسی کنید که آیا این نشانه از بین رفته است یا نه.

در این مقاله ما در مورد بلبرینگ در ماشین لباسشویی و مسائل مربوط به آن صحبت کردیم. آیا برای شما سوالی یا ابهامی ایجاد شد؟ آیا نظر، انتقاد یا پیشنهادی برای در میان گذاشتن دارید؟ آن را با ما در قسمت ” ارسال نظر ” به اشتراک بگذارید.

دسته بندی دسته‌بندی نشده
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت