خرید تلفنی: 4383-784-0918

چرا ماشین لباسشویی در حین کار خاموش می شود؟

مهدی صابریمهدی صابری
92 بازدید

در اکثر حالت هایی که وسیله مورد استفاده ما دچار ایرادی می شود، می بینیم که یا دستگاه روشن نمی شود یا مشکلاتی جانبی برای آن پدید می آید. غیر از دو حالت گفته یک حالت دیگر ممکن است برای دستگاه مورد استفاده ما پیش آید که آن هم خاموش شدن در حین کار است. این اتفاق ترسناک تر از دو اتفاق قبلی است اما در واقعیت این گونه نیست. ماشین لباسشویی نیز مانند هر دستگاه دیگری این سه نوع خرابی برای آن به وقوع می پیوندد و در این شرایط باید به تعمیر آن برای استفاده مجدد از ماشین لباسشویی مشغول شویم. در این مقاله که در ادامه خدمت شما ارائه می دهیم، قصد داریم در مورد علت خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار و چگونگی حل این مشکل صحبت کنیم.

علت خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار

همان طور که گفتیم، خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار اتفاقی است که ترسناک به نظر می رسد و حس می شود که هزینه سنگینی برای تعمیر آن باید پرداخت شود. در اکثر حالت ها این گونه نیست و در صورتی که با علت هایی که این پدیده را به وجود می آورند و روش برخورد با آن را بدانید می توانید به راحتی ماشین لباسشویی را تعمیر نمایید. این نکته را فراموش نکنید که در اکثر ماشین لباسشویی شما با مشکل متوقف شدن در حین کار مواجه گردید، آن را جدی بگیرید زیرا در این زمان است که می توانید با یک حرکت اشتباه آسیب های جبران ناپذیری را به ماشین لباسشویی وارد نمایید.

از کار افتادن ماشین لباسشویی در حین کار به دو دسته تقسیم می شود:

  • در دسته اول، هنگامی که ماشین لباسشویی در بین کار دچار ایراد شده و از کار دست می کشد، دستگاه به صورت کلی خاموش شده و به حالت Shut down خواهد رفت.
  • در دسته دوم، در صورتی که ماشین لباسشویی در حین انجام کار و شست و شوی لباس ها متوقف شود ماشین لباسشویی کماکان روشن است و فقط فعالیت های سپرده شده با آن را انجام نمی دهد.

در ادامه این مطلب به حالت های مختلف و علت هایی که این دو پدیده برای ماشین لباسشویی به وجود می آید صحبت خواهیم کرد.

علت های خاموش شدن ماشین لباسشویی در هنگام شست و شو

در صورتی که ماشین لباسشویی شما در بین کار از کار بیفتد و در عین حال خاموش نیز گردد، می تواند از مشکلات فنی به وجود آمده برای دستگاه باشد. به بیان دیگر، این نوع مشکل می تواند هم به علت به وجود آمدن مشکلات مکانیکی برای ماشین لباسشویی به وجود آید و هم می تواند علت الکتریکی داشته باشد. به صورت کلی به متوقف شدن ماشین لباسشویی در حین کار و خاموش شدن در لحظه سه دلیل عمده می تواند داشته باشد:

  • مشکل به علت برق دستگاه باشد و قطعه ای همانند دو شاخه با مشکل رو به رو شده باشد.
  • سوختن خازن پارازیت گیر ماشین لباسشویی نیز یکی از دلایل این اتفاق است.
  • تایمر یا برد ماشین لباسشویی ایراد پیدا کرده باشد.

این سه مشکل که آن ها را معرفی نمودیم سه ریشه اصلی خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار است. در ادامه به تحلیل و راه حل برای این سه مورد خواهیم پرداخت.

خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار – ایراد در دو شاخه

در بعضی حالت ها، بار الکتریکی که بر روی دوش ماشین لباسشویی است آنقدر زیاد خواهد شد که موجب می گردد دستگاه از کار بیفتد. این بار زیاد در اولین گام بر روی دو شاخه سوار می شود. اگر دو شاخه توانایی حمل این مقدار از بار را نداشته باشد یا در صورتی که دمای آن قدر بالا رود که ذوب شود، ماشین لباسشویی خاموش خواهد شد.

 

در صورتی که شما از محافظ جریان برق برای ماشین لباسشویی خود استفاده می نمایید، ممکن است ایراد به وجود آمده در ناحیه محافظ باشد. اگر برای محافظ مشکلی به وجود آید سبب می گردد که ماشین لباسشویی از کار بیفتد و به ناگهان خاموش شود.

بررسی و راه حل

در این حالت باید دو شاخه و محافظ دستگاه را مورد بررسی قرار دهید. بررسی کردن دو شاخه، با مشاهده کردن آن به صورت ساده میسر است. در صورتی که آثار داغی بیش از حد یا ذوب شدگی بر روی آن وجود نداشت، می توانید از سلامت دو شاخه مطمئن شوید. معمولا بر روی محافظ ها نیز چراغ هایی برای روشن کردن وضعیت آن وجود دارد. این چراغ اگر بر روی وضعیت سبز باشد به معنی عدم مشکل آن، اگر بر روی حالت زرد باشد به معنی نیاز داشتن به زمان و اگر بر روی حالت قرمز بود به این معنی است که ایراد از سمت محافظ دستگاه است.

خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار – به وجود آمدن ایراد در خازن پارازیت گیر

در صورتی که شما بتوانید به انتهای دو شاخه دستیابی پیدا کنید، می توانید خازن پارازیت گیر را ببینید. کاربرد این خازن که در مسیر ورودی جریان برق دستگاه قرار دارد این است که اگر بار الکتریکی جریان برق بیشتر از حد تحمل ماشین لباسشویی شد، با سوختن و از کار افتادن مانع از وارد شدن این برق با جریان بالا به داخل ماشین لباسشویی شود. در صورتی که خازن پارازیت گیر ماشین لباسشویی بسوزد، جریان برق دستگاه قطع شده و به همین علت ماشین لباسشویی در کسری از ثانیه خاموش می شود.

راه حل

در صورتی که خازن پارازیت گیر ماشین لباسشویی شما بسوزد، یک قطعه در مسیر ورود برق به داخل دستگاه شما با ایراد مواجه شده که قابل تعمیر نیست. برای وصل کردن مجدد برق دستگاه باید خازن پارازیت گیر تعویض گردد. همان طور که عنوان نمودیم برای پیدا کردن خازن پارازیت گیر ماشین لباسشویی، باید آن را در انتهای سیم دو شاخه که در ابتدای ورودی به دستگاه قرار دارد، جست و جو کنید.

خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار – به وجود آمدن ایراد در تایمر یا برد الکترونیکی

یکی دیگر از علت هایی که ممکن است علت خاموش شدن ماشین لباسشویی در حین کار شود، به وجود آمدن ایراد در قسمت تایمر یا برد الکترونیکی است. تایمر و برد الکترونیکی هر دو وظیفه زمان بندی ماشین لباسشویی را صورت می دهند. در صورتی که ماشین لباسشویی شما از نوع قدیمی باشد، در ساختار آن از تایمر برای کنترل زمان استفاده شده است. در مدل های پیشرفته و مدرن ماشین لباسشویی، برد به کار رفته است که یکی از وظایفی که به آن محول شده است، انجام نقش تایمر است. برد یه قطعه الکترونیکی بسیار حساس بوده و با کوچک ترین اتفاقی مثل یه قطره آب ممکن است به صورت کامل بسوزد.

راه حل

در صورت بروز چنین مشکلی ابتد باید از ایراد در قسمت تایمر یا برد الکترونیکی مطمئن شوید. این بررسی ها توسط یک ولت سنج قابل انجام است. در صورتی که برد ماشین لباسشویی شما یا تایمر با ایراد رو به رو شده باشد، چاره ای جز مراجعه به یک متخصص برای تعمیر ماشین لباسشویی ندارید. این قطعه ها بسیار حساس بوده و اگر به صورت شخصی دست به تعمیر آن بزنید با یک اشتباه کوچک، ممکن است آسیب های بسیار جدی به ماشین لباسشویی شما وارد شود.

علت متوقف شدن ماشین لباسشویی در حالی که خاموش نشده است

دومین حالتی که ممکن است برای ماشین لباسشویی شما پدید آید این است که ماشین لباسشویی در حین کار به یکباره متوقف شود اما روشن باقی بماند. در این حالت می توانید ببینید که ماشین لباسشویی کار می کند اما این عمل شست و شو است که متوقف شده است. این اتفاق می تواند دلایل متعددی داشته باشد که سبب شود این حالت برای ماشین لباسشویی پدید آید.

دلایل عمده ای که ممکن است سبب توقف ماشین لباسشویی در حین کار بدون اینکه ماشین لباسشویی خاموش شود، به شرح زیر هستند:

  • قطع شدن یکی از سیم ها
  • مشکلات اتصال برای قطعات الکترونیکی
  • ایراد در میکروسوییچ درب ماشین لباسشویی
  • شیر ورودی آب ماشین لباسشویی
  • تایمر ماشین لباسشویی
  • برد کنترل ماشین لباسشویی
  • ایراد در موتور قفل کننده درب

این علت ها که از آن ها نام بردیم، تمام مشکلاتی نیستند که در صورت بروز، سبب شوند که ماشین لباسشویی در حال انجام کار متوقف شود. توقف ماشین لباسشویی در حین کار در صورتی که هنوز روشن است می تواند در حالتی که یک قطعه بسیار کوچک با ایراد رو به رو شده است به وجود آید تا موارد که به آن اشاره شد. در هر صورت ما در ادامه این مطلب که خدمت شما ارائه می دهیم به بررسی موارد مهمی که این پدیده را به وجود می آورند خواهیم پرداخت.

متوقف شدن ماشین لباسشویی در حالی که خاموش نشده است – ایراد در میکروسوییچ درب ماشین لباسشویی

در صورتی که میکروسوییچ درب ماشین لباسشویی با ایراد رو به رو شود و اطلاعات غلطی را به ماشین لباسشویی انتقال دهد، این دستگاه دست از کار می کشد. در واقع میکروسوییج وظیفه باز و بسته شدن درب ماشین لباسشویی را برعهده دارد.در صورتی که درب ماشین لباسشویی باز باشد، به هیچ عنوان دستگاه ادامه کار را صورت نمی دهد. اگر میکروسوییچ با ایراد رو به رو شود و در عین حالی که درب ماشین لباسشویی بسته است، به ماشین لباسشویی باز بودن آن را اطلاع دهد یا به صورت کلی با ایراد رو به رو شود و برای بستن درب ماشین لباسشویی توانایی چرخش نداشته باشد، ماشین لباسشویی دست از کار می کشد.

 

راه حل

در صورتی که میکروسوییچ با ایراد رو به رو شود، دستگاه خاموش نمی شود و فقط از ادامه کار دست می کشد. در این حالت باید با استفاده از یک مولتی متر به بررسی سلامت میکروسوییچ بپردازید. در صورتی که میکروسوویچ شما با ایراد مواجه شده بود، چاره ای جز تعویض آن ندارید. برای تعویض میکروسوییچ می توانید آن را در کناره ی درب ماشین لباسشویی و در پشت لاستیک درب پیدا کنید.

متوقف شدن ماشین لباسشویی در حالی که خاموش نشده است – ایراد داشتن زبانه درب

زبانه قفل در با موتور قفل درب ماشین لباسشویی یکی دیگر از قطعاتی است که در امر بستن درب ماشین لباسشویی فعالیت دارد. در صورتی که این قفل درب عمل نکند، ماشین لباسشویی به هیج وجه ادامه کار را انجام نمی دهد. در صورتی که این زبانه درب با مشکل رو به رو باشد، ماشین لباسشویی در حال شست و شو به یک باره از فعالیت دست می کشد اما خاموش نخواهد شد. این قطعه می تواند به دلایل الکترونیکی و یا دلایل مکانیکی با ایراد  مواجه گردد. این موتور به علت رفت و آمد قسمت قفل آن، در طول زمان ممکن است دچار ساییدگی گردد و به علت هرز شدن دیگر توانایی انجام وظایف خود را نداشته باشد.

راه حل

ابتدا با یک مولتی متر زبانه درب را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که از لحاظ برقی مشکل داشت باید دست به تعویض آن بزنید اما اگر این قطعه از لحاظ مکانیکی با ایراد رو به رو شده بود ممکن است قابل تعمیر باشد.

متوقف شدن ماشین لباسشویی در حالی که خاموش نشده است – ایراد در شیر ورودی آب

در صورتی که برای شیر ورودی آب دستگاه مشکلی پدید آید ممکن است در وسط کار متوقف شود. این ایراد در حالتی خاصی به وجود می آید. وقتی لباس ها را داخل مخزن ماشین لباسشویی قرار می دهید درب را می بندید و ماشین لباسشویی را روشن می کنید،  این دستگاه شروع به خیس کردن لباس ها می کند. در این صورت اگر شیر آب ورودی دستگاه با ایرادی رو به رو باشد، ماشین لباسشویی منتظر ورود آب به داخل مخزن ماشین لباسشویی می ماند در صورتی که آبی نمی آید. در این حالت ماشین لباسشویی به صورت کلی متوقف خواهد شد تا هنگامی که مشکل ورودی آب حل شود.

راه حل

در این حالت باید از سلامت شیر ورودی آب ماشین لباسشویی اطمینان حاصل فرمایید. در صورتی که ایراد از شیر ورودی آب ماشین لباسشویی بود چاره ای جز تعویض کردن این قطعه و جایگزین کردن آن با یک شیر ورودی جدید برای شما باقی نمی ماند. دقت کنید این عمل را توسط یک متخصص انجام دهید و از انجام دادن آن  به صورت شخصی خودداری نمایید.

متوقف شدن ماشین لباسشویی در حالی که خاموش نشده است – ایراد در تایمر

یکی دیگر از علت هایی که ممکن است علت متوقف شدن ماشین لباسشویی در حین کار شود، به وجود آمدن ایراد در قسمت تایمر یا برد الکترونیکی است. تایمر و برد الکترونیکی هر دو وظیفه زمان بندی ماشین لباسشویی را صورت می دهند. در صورتی که ماشین لباسشویی شما از نوع قدیمی باشد، در ساختار آن از تایمر برای کنترل زمان استفاده شده است. در مدل های پیشرفته و مدرن ماشین لباسشویی، برد به کار رفته است که یکی از وظایفی که به آن محول شده است، انجام نقش تایمر است. برد یه قطعه الکترونیکی بسیار حساس بوده و با کوچک ترین اتفاقی مثل یه قطره آب ممکن است به صورت کامل بسوزد.

راه حل

در صورت بروز چنین مشکلی ابتد باید از ایراد در قسمت تایمر یا برد الکترونیکی مطمئن شوید. این بررسی ها توسط یک ولت سنج قابل انجام است. در صورتی که برد ماشین لباسشویی شما یا تایمر با ایراد رو به رو شده باشد، چاره ای جز مراجعه به یک متخصص برای تعمیر ماشین لباسشویی ندارید. این قطعه ها بسیار حساس بوده و اگر به صورت شخصی دست به تعمیر آن بزنید با یک اشتباه کوچک، ممکن است آسیب های بسیار جدی به ماشین لباسشویی شما وارد شود.

توجه!

در صورتی که ماشین لباسشویی شما کد خطایی را برای شما به نمایش گذاشت بهتر است که از تعمیر آن به دست خودتان خودداری کنید زیرا این مشکلات به صورتی هستند که اگر کوچکترین اشتباهی را صورت دهید ممکن است آسیب های وارد شده به ماشین لباسشویی چند برابر شود.

 

در این مقاله که خدمت شما ارائه دادیم در مورد متوقف شدن ماشین لباسشویی در حین کار و علت هایی که باعث این پدیده می شوند صحبت کردیم. آیا برای شما سوالی یا ابهامی ایجاد شد؟ آیا نظر، انتقاد یا پیشنهادی برای در میان گذاشتن دارید؟ آن را با ما در قسمت ” ارسال نظر ” به اشتراک بگذارید.

دسته بندی دسته‌بندی نشده
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت