خرید تلفنی: 4383-784-0918

همه چیز در مورد کاسه نمد ماشین لباسشویی

مهدی صابریمهدی صابری
101 بازدید

 

در داخل ماشین لباسشویی قطعات مختلفی وجود دارد که هرکدام از آن ها وظیفه ای خاص را بر عهده دارند. بعضی از این قطعات به صورتی هستند که اهمیت آن ها بیشتر از دیگر قطعات است. این اهمیت به علت کارکرد مهم آن و یا ویژه بودن قطعه است. یکی از این قطعات که اهمیت خاصی برای ماشین لباسشویی دارد کاسه نمد نام دارد. کاسه نمد  جز قطعه هایی است که در صورت بروز ایراد برای آن ماشین لباسشویی دیگر قادر به کارکرد نیست. یکی از اصلی ترین قطعاتی  که موجبات انتقال انرژی و کار چرخش را به دیگ ماشین لباسشویی انجام می دهد، کاسه نمد نام دارد. این قطعه ممکن است به دلایل مختلف و متنوعی دچار ایراد شود و شما را مجبور کند که آن را تعمیر نمایید. ما در این مقاله قصد داریم درموردکاسه نمد به صورت کامل صحبت کنیم.

کاسه نمد ماشین لباسشویی

یکی از قطعاتی که بر روی شفت ماشین لباسشویی نصب می شود و در کنار بلبرینگ قرار دارد، کاسه نمد نام دارد. این قطعه جز قطعاتی است که تقریبا در هر ماشینی که به صورت مکانیکی عمل می کند یافت می شود. در هرصورت اصلی ترین وظیفه ای که برای کاسه نمد در نظر گرفته شده است، آب بندی ناحیه ای است که در آن قرار گرفته شده است. در صورتی که این قطعه در ساختار ماشین لباسشویی به کار نرود، شفت، پولی بزرگ و بلبرینگ دچار برخورد با آب می شوند و همین امر آن ها را به سرعت فرسوده خواهد کرد. باید دقت داشت که این قطعه به صورت درستی بر روی کفی پروانه قرار گیرد به صورتی که در قسمت زیری قرار گرفته باشد و با آب تماسی حاصل نکند.

انواع کاسه نمد

به صورت کلی کاسه نمد ها به دو دسته تقسیم می شوند. این دو دسته به کاسه نمد های شیار دار و کاسه نمد معمولی معروف هستند. اصلی ترین تفاوتی که بین این دو نوع کاسه نمد وجود دارد در اندازه قطر خارجی است که در کاسه نمد ماشین لباسشویی یافت می شود. همان طور که می بینید کاسه نمد شیاردار با استفاده از شیار هایی که به صورت مارپیچی ایجاد شده اند کمک گرفته و انجام وظایف خود را به شکلی ساده تر صورت می دهد. اگر قصد داشته باشیم که به مقایسه این دو نوع کاسه نمد بپردازیم می بینیم که در این دو نوع کاسه نمد کارایی بیشتر متعلق به کاسه نمد شیاردار است و می تواند برای جلوگیری از نشتی آب و در کنار آن کمک به عمل پمپاژ بسیار بهتر و مفید تر عمل نماید.

 

در صورت بروز ایراد برای کاسه نمد چگونه به آن پی ببریم؟

کاسه نمد جز یکی از قطعاتی است که در صورت بروز مشکل برای آن، ماشین لباسشویی را با مشکلاتی جدی رو به رو خواهد کرد. در صورتی که ماشین لباسشویی شما با ایرادی که مربوط به کاسه نمد است مواجه گردد، خواهید دید که رطوبت به داخل ماشین لباسشویی نفوذ کرده و داخل محفظه را آغشته خواهد کرد. باید به این نکته دقت داشته باشید که در صورت ایراد برای کاسه نمد رطوبت می تواند به داخل مخزن دستگاه، بلبرینگ ماشین لباسشویی و حتی موتور ماشین لباسشویی وارد گردد و ایرادات جبران ناپذیری را به آن ها وارد نمایید. به همین دلیل در صورتی که متوجه بروز ایراد برای ماشین لباسشویی خود شدید سریعا آن را به یک متخصص تحویل دهید و یا خودتان شروع به تعمیر آن کنید.

بروز ایراد برای کاسه نمد ماشین لباسشویی – نشتی آب

همان طور که تا به اینجا عنوان گردید اصلی ترین وظیفه ای که کاسه نمد برای انجام آن نصب شده است جلوگیری از نشتی آب است. به همین دلیل در صورتی که نشتی آبی در ماشین لباسشویی شما بروز پیدا کنید اختمال این که ایراد به وجود آمده در قسمت کاسه نمد دستگاه به وجود آمده باشد بسیار زیاد است. در صورت بروز نشتی در قسمت کاسه نمد مخزن دستگاه همیشه مرطوب است و در بعضی حالت های خاص آب نشت پیدا کرده به بیرون ماشین لباسشویی راه پیدا می کند.

بروز ایراد برای کاسه نمد ماشین لباسشویی – پس دادن آب در حین کار

در صورتی که هنگام استفاده از ماشین لباسشویی متوجه این مسئله شدید که ماشین لباسشویی شما در هنگامی که قصد داریم لباس های داخل مخزن را خشک نماید یا به عبارتی دیگر آن ها بچرخاند شروع به پس دادن آب و نشتی پیدا کردن می کند، از نشانه هایی است که کاسه نمد ماشین لباسشویی شما با ایراد رو به رو شده است و نیاز به تعویض دارد. در این هنگام باید به سرعت این ایراد را رفع نمایید زیرا ممکن است این نشتی آب به جایی هایی مثل موتور ماشین لباسشویی نفوذ کند و خسارات سنگینی را به بار آورد.

 

توجه!

در صورتی کاسه نمد ماشین لباسشویی شما با ایراد رو به رو گردید بهتر است سریعا در صدد تعمیر آن برآیید. این نوع تعمیر ها چون در قسمت هایی حساس از ماشین لباسشویی قرار دارد بهتر است توسط یک متخصص انجام گردد و اگر شما به صورت شخصی آن را در منزل انجام دهید ممکن است ایراداتی جبران ناپذیر را به ماشین لباسشویی خود وارد نمایید.

بررسی سلامت کاسه نمد

همان طور که تا به این جای مقاله چندین بار عنوان نمودیم اصلی ترین وظیفه ای که بر روی دوش کاسه نمد قرار دارد، جلوگیری از نشتی ماشین لباسشویی است. این نشتی در قسمت های ورودی شفت گیربکس و شفت مربوط به دیگ ماشین لباسشویی مربوط به کاسه نمد بوده و هرگونه نشتی در این قسمت به صورت مستقیم به کاسه نمد دستگاه مربوط است. به همین دلیل برای بررسی کردن سلامت کاسه نمد باید این قطعات را بررسی نموده و از عدم نشتی آن ها مطمئن شویم.

  • اولین راهی که برای بررسی کردن کاسه نمد ماشین لباسشویی وجود دارد این است که پنل جلویی ماشین لباسشویی را جدا نمایید به صورتی که دید کاملی به اتفاقاتی که در درون ماشین لباسشویی می افتد داشته باشید. برای انجام دادن بررسی لازم از کاسه نمد، باید به گیربکس در حال عبور از مخزن ماشین لباسشویی دقت فرمایید. این گیربکس در صورتی که کوچکترین نشتی داشته باشد، ایرادی از طرف کاسه نمد آن را مرطوب کرده است و با این مشاهده می فهمید که کاسه نمد شما نیاز به تعویض دارد.
  • در صورتی که بلبرینگ ماشین لباسشویی نیز مرطوب باشد، از نشانه هایی است که ایراد کاسه نمد ماشی لباسشویی را برای شما بازگو می کند. این رطوبت را می توانید از چکه کردن آن و یا فرسوده شدن یکباره آن بفهمید. در صورت بروز چنین نشانه هایی چاره ای جز تعویض نمودن کاسه نمد دستگاه ندارید.

 

 

روش تعویض کاسه نمد ماشین لباسشویی

تا به اینجا دلیل ها و چگونگی تشخیص کاسه نمد  آسیب دیده را عنوان نمودیم. در ادامه قصد داریم در مورد روش تعویض این قطعه صحبت نماییم. کاسه نمد  قطعه ای بسیار حساس است و به صورت بسیار زیادی نیاز به تخصص برای تعویض آن وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما برای تعمیر کاسه نمد آسیب دیده ماشین لباسشویی خود این است که به یک متخصص مراجعه کرده و تعویض این قطعه را به عهده آن متخصص بسپارید. در هر صورت به هر دلیلی شما اصرار به انجام این کار دارید در ادامه به روش و چگونگی این عمل خواهیم پرداخت.

مرحله های آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض کاسه نمد

ماشین لباسشویی و کاسه نمد آن به صورتی هستند که اگر شما قصد تعویض آن را دارید نیاز به آماده سازی این دستگاه خواهید داشت. در ادامه به مراحلی که برای آماده سازی ماشین لباسشویی باید انجام شود اشاره خواهیم کرد.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض کاسه نمد – مرحله اول

در ابتدا باید ماشین لباسشویی را خاموش کرده و برق ورودی به آن را قطع کنید. این عمل برای این است که از امنیت خود و ماشین لباسشویی اطمینان حاصل فرمایید. این اطمینان از نوعی است که هیچ تهدیدی برای شما و ماشین لباسشویی وجود ندارد.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض کاسه نمد – مرحله دوم

در مرحله دوم باید شروع به باز کردن پیچ هایی کنید که دستگاه را به هم وصل کرده است. باز کردن این پیج ها را از بالای دستگاه شروع کنید و رو به پایین ادامه دهید. در هنگام باز کردن پیچ ها از دستکش ایمنی استفاده کنید تا از دست های خود در مقابل خطر احتمالی مصون بمانید.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض کاسه نمد – مرحله سوم

پس از باز کردن پیچ ها نوبت به جدا کردن پنل ماشین لباسشویی می رسد. جدا نمودن این پنل به صورتی است که باید خود پنل ماشین لباسشویی، جاپودری و ضربه گیر هایی که در قسمت جلو و بالایی دستگاه قرار دارند خارج شوند.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض کاسه نمد – مرحله چهارم

حال نوبت به لاستیک درب ماشین لباسشویی رسیده است. باید این لاستیک را جدا نمایید تا که پس از آن راه برای جدا نمودن تسمه، فنر و دیگر قطعه هایی که مشاهده می کنید را جدا نمایید.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض کاسه نمد – مرحله پنجم

در صورتی که قطعات نام برده را جدا نمایید می توانید لوله های هدایت کننده مواد شوینده و سینی آن را ببنید. این دو قطعه نیز باید خارج شوند. خارج نمودن این دو قسمت توسط یک انبردست صورت می گیرد. باید دقت داشت این قطعات بسیار آسیب پذیر هستند و باید با احتیاط با آن ها برخورد کرد.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض کاسه نمد – مرحله ششم

در صورتی که مراحل را تا به اینجا جلو برده باشید به قطعات داخلی ماشین لباسشویی دسترسی کامل دارید. به همین علت باید تلاش کنید که قطعاتی را مانند المنت، تسمه و پولی را نیز جدا کرده و آن ها را نیز برای رسیدن به بلبرینگ خارج نمایید.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض کاسه نمد – مرحله هفتم

حال نوبت به جدا کردن موتور ماشین لباسشویی رسیده است. برای خارج کردن موتور ماشین لباسشویی نیاز است که در ابتدا سیم ها و سوکت هایی را که به آن متصل است را خارج کنید. در صورتی که این سوکت ها و سیم ها را جدا کرده باشید، موتور از مدار به طور کامل خارج شده و باید خود موتور را خارج نمایید. این کار را نیز با باز کردن پیچ های متصل به آن به صورت آسانی قابل اجرا است.

آماده سازی ماشین لباسشویی برای تعویض کاسه نمد – مرحله هشتم

در صورتی که موتور دستگاه پیاده شود تنها قطعاتی که برای خارج کردن باقی می ماند، مخزن ماشین لباسشویی و کمک فنر های آن است. برای خارج کردن این دو قطعه نیز با احتیاط زیادی پیج های مربوطه را باز کنید و آن را خارج نمایید.

توجه!

به علت این که شما تعمیرکار یا متخصص در این امر نیستید، احتمال اینکه دچار سردرگمی در بین کار شوید بالا است. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بهتر است که از دو ترفند جالب استفاده نمایید. ترفند اول این است که از هر قطعه ای که قصد باز کردن آن را دارید عکس تهیه کنید تا در هنگام بستن دستگاه با مشکل مواجه نشوید. ترفند دوم نیز در مورد پیچ های قطعات بوده که باید جدا شوند و با یکدیگر قاطی نشوند.

دیگر نکته ای که باید برای شما عزیزان عنوان شود این است که کاسه نمد دارای مشخصاتی هم چون قطر داخلی و خارجی و نیز ارتفاع بوده که واحد آن ها بر اساس میلی متر است. در صورتی برای تهیه کاسه نمد جدید اقدام نمودید این مشخصات را از کاسه نمد خراب شده اندازه گیری کنید تا دچار اشتباه در خرید کاسه نمد نشوید.

تعویض کاسه نمد

اگر مراحلی را که برای آماده سازی ماشین لباسشویی برای خارج کردن کاسه نمد  بیان شد را گذرانده باشید، الان نوبت به تعویض کاسه نمد رسیده است.  در ادامه سعی می کنیم که این مراحل را به صورت مفصل توضیح دهیم.

 

تعویض کاسه نمد ماشین لباسشویی – پیدا کردن کاسه نمد

در ابتدا شما باید سعی کنید که کاسه نمد را پیدا کنید. در اکثر ماشین لباسشویی ها کاسه نمد و بلبرینگ همراه آن در قسمت پشتی دیگ ماشین لباسشویی قرار دارند. در صورتی که قصد کردید  کاسه نمد را خارج نمایید تنها کافی است که به ضربه زدن به قسمت انتهایی آن ها، سعی در خارج کردن این قطعه از شفت که در آن قرار گرفته است کنید.

تعویض کاسه نمد ماشین لباسشویی – نصب کاسه نمد

حال که کاسه نمد  خراب را  خارج نموده اید، نوبت به این قضیه رسیده است که قطعات سالم را نصب نمایید. برای نصب کردن کاسه نمد و بلبرینگ ها در ابتدا باید آن ها را به خوبی گریس کاری کنید. وقتی که آن ها را به اندازه کافی به گریس آغشته نمودید این قطعات را در شفت مربوطه گذاشته و با ضربه هایی که به آن ها وارد می کنید نصب را کامل کنید.

تعویض کاسه نمد ماشین لباسشویی – قرار دادن دیگ ماشین لباسشویی

این مرحله، مرحله ای حساس است زیرا در صورتی که کوچکترین ایرادی در سوار کردن دیگ ماشین لباسشویی وجود داشته باشد، نیروی اضافی را به بلبرینگ منتقل کرده و سریعا این قطعه را مجددا فرسوده می سازد. در صورت نیاز سعی کنید از چسب که ضد آب است نیز استفاده نمایید.

تعویض کاسه نمد ماشین لباسشویی – بستن ماشین لباسشویی

حال مراحلی را که برای باز کردن ماشین لباسشویی گذراندید را به صورت معکوس اجرا کنید.

تعویض کاسه نمد ماشین لباسشویی – بررسی کردن کاسه نمد

در صورتی که ماشین لباسشویی را به صورت کامل سر هم نمودید، باید به بررسی کاسه نمد بپردازید. برای این امر کافی است که ماشین لباسشویی را روشن نمایید و نشانه هایی را که خرابی کاسه نمد را به شما گزارش دادند را بررسی کنید که آیا این نشانه از بین رفته است یا نه.

 

در این مقاله ما در مورد کاسه نمد در ماشین لباسشویی و مسائل مربوط به آن صحبت کردیم. آیا برای شما سوالی یا ابهامی ایجاد شد؟ آیا نظر، انتقاد یا پیشنهادی برای در میان گذاشتن دارید؟ آن را با ما در قسمت ” ارسال نظر ” به اشتراک بگذارید.

دسته بندی دسته‌بندی نشده
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

3 پاسخ به “همه چیز در مورد کاسه نمد ماشین لباسشویی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت